همشهری آنلاین،سعید مروتی : خبر رسیده یکی از شبکه ها ۴۰ میلیارد تومان برای حضور سلبریتی های ورزشی و هنری هزینه کرده است. سایت فوتبالی هم در گزارشی به موضوع پول پاشی در تلویزیون چنین پرداخت: «پول پاشی صدا و سیما صدای قلعه نویی را هم درآورد.یکی از ستاره تیم ملی به این نکته اشاره کرده که وقتی یکی از همبازیانش یک میلیارد تومان گرفته و به برنامه تحویل سال رفته چرا او نباید اندازه او یا حداقل با اختلاف ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان بگیرد؟ این اتفاق به گوش وزیر ورزش رسیده و حتی کیومرث هاشمی با قلعهنویی سرمربی تیم ملی تماس گرفته که این برنامه با دیگر برنامههای سال تحویل شبکهها فرق دارد و وزارت ورزش در این برنامه دخیل است و چرا بازیکنان چنین ارقامی مطرح میکنند؟ امیر قلعهنویی هم لب به گلایه گشوده و گفته که دعوت کردن بازیکنان تیم ملی به ویژه برنامه سال تحویل و ارقامی که مطرح شده و برخی بازیکنان گرفتهاند، فضای اردوی تیم ملی را به هم ریخته است و در این باره کاری نمیتواند بکند. وقتی یک برنامه به بازیکنی ۶۰۰ یا ۸۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان می دهد، بازیکن برایش مهم نیست که کدام برنامه و کدام شبکه و با چه بودجهای بازیکن را دعوت میکند.»
جنجالی که یکی از مدیران سابق تلویزیون به پا کرد
ماجرای پرداخت ارقام نجومی به سلبریتی ها برای حضور در برنامه های نوروزی امسال سیما را یکی از مدیران سابق رسانه ملی کلید زد. محمدحسین رنجبران که خود از مجریهای سابق تلویزیون است و از سال 1396 تا سال 1400 یعنی قبل از آمدن تیم جبلی - جلیلی مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما بود در توییتی نوشت: «در کمتر از دو سال و نیم بزرگواران از شعار تحول در رسانه ملی با محوریت سلبریتی زدایی رسیدند به این جا که نوروز امسال به هر سلبریتی نازنین برای آمدن روی آنتن ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان حق القدم دادند...»
مگر قبلی ها پول نمی دادند؟!
سنت پرداخت پول به سلبریتی ها برای حضور در برنامه های تلویزیونی یک رویه دیرپااست که پیشینه اش به سال های دور می رسد.زمان مدیریت علی لاریجانی و عزت الله ضرغامی هم به میهمانان سرشناس برای حضور در تلویزیون پول یا هدیه ( معمولاً سکه) پرداخت می شد. سالی که تلویزیون برای یکی از برنامه های سال تحویلش انبوهی ستاره را به استودیو آورد ارقامی بالا پرداخت شد و بیشترین رقم را هم فریبرز عرب نیا برای حضور خود و فرزندش دریافت کرد.برنامه ای که فرزاد حسنی و همسر سابقش مرحومه آزاده نامداری مجری اش بودند.
پلتفرم ها قیمت ها را بالا بردند
ظهور پلتفرم ها از دهه نود و حضور اسپانسرها، فصل تازه ای در تولید برنامه هایی رقم زد که در آنها ارقام خارج از عرفی به سلبریتی ها پرداخت شد.پلتفرم هایی که با دست و دلبازی برای حضور سلبریتی ها هزینه کردند و قیمت ها را بالا بردند. در برخی از این برنامه های اینترنتی تا چند برابر عرف صدا و سیما به مهمانان پول پرداخت شد و پس از آن نرخ حق القدم ها افزایش یافت. نکته دیگر اینکه در این زمینه ضابطه ای وجود ندارد و همه چیز بر اساس توافق شکل می گیرد. ممکن است یک چهره ورزشی یا هنری برای حضور در یک برنامه رقمی را دریافت کند و دو سه ماه بعد برای حضور در برنامه ای دیگر رقم چند برابری درخواست کند. مجموعه این ها باعث می شود ستاره تیم ملی فوتبال که سال هاست به تلویزیون نیامده، حق القدم بسیار زیادی برای حضور در یک شبکه درخواست کند.
نظر شما